Politik & arbejdsmarked

Vi har stor erfaring inden for at skabe værdi for medlemmer og har hjulpet mange virksomheder med at forstå, hvordan medlemmerne oplevelser organisationen og deres medlemsskab.

Det handler ikke bare om nye medlemmer

Det er mange år siden, de faglige organisationer kunne tage medlemmerne for givet. I dag kæmper de for hvert eneste medlem fordi de har erkendt, at medlemskabet er resultatet af et aktivt tilvalg, som oftere og oftere bliver taget op til revision. Lidt hårdt sat op var medlemskabet tidligere noget, der skete automatisk. En forælder, kollega eller tillidsrepræsentant mindede om at få det lille forhold bragt i orden, så havde man et medlem for livet. I en periode handlede det om at rekruttere nye medlemmer. Især de unge. Indmeldelsen skete ikke længere automatisk, men når først man var medlem meldte man sig ikke længere ud. Nu står kampen stadig om at rekruttere nye medlemmer, men den stopper ikke her. Medlemskabet er for flere og flere medlemmer blevet til en stadig dialog mellem medlem, TR og fagforening. Hvis ikke dialogen – der kan handle om løn, arbejdsvilkår, ligestilling, barsel og de værdier, fagforeningen hviler på – bliver oplevet som tilfredsstillende, bliver medlemskabet taget op til revision. Det er selvfølgelig også tilfældet, hvis medlemmet ikke synes, at dialogen bliver fulgt op af handling. Så kan der være kort til udmeldelsen.

Forstå hvordan medlemmerne oplever organisationen og hvilken værdi medlemskabet giver dem

Vi har hjulpet flere faglige organisationer med forstå medlemmerne og hvad de opfatter som værdifuldt. Vi kan bl.a. hjælpe med:

  • Måling af medlemstilfredshed og brug af services

  • Identifikation af udækkede medlemsbehov (funktionelle, emotionelle og sociale) og beskrivelse af demand spaces

  • Udvikling af medlemsrettede medier – fagblad, SoMe, hjemmeside, nyhedsbreve og lignende

  • Forventninger til OK ift. løn og andre elementer

  • Udvikling af medlemstilbud og deres betydning for tilfredshed og fastholdelse

  • Afdækning og forankring af medlemsrejsen: Hvor har medlemmerne kontakt til organisationen, hvor er de kritiske kontaktpunkter (pain points) og hvor i organisationen er ansvaret forankret?

Metodisk tilbyder vi den fulde pakke af kvalitative og kvantitative ydelser:

  • Antropologiske dybdeinterview, fokusgrupper og workshops, som udføres af vores dedikerede medarbejdere (antropologer, etnologer mv.)

  • Telefoniske interview, som foretages in-house, så der er styr på kvaliteten og hurtig feedback. Alle vores interviewere er på fast timeløn, ligesom vores callcenter har overenskomst under DI.

  • Webbaserede interview, som laves i vores Danmarkspanel eller med afsæt i medlemsudtræk

  • Deep-dive analyser af medlemsdata.

Vi har afholdt flere WakeUps med vores
kunder inden for det offentlige. Se eller gense dem her

Forstå udmeldingerne før de sker

I Wilke har vi i mange år hjulpet private virksomheder med at forstå det, der i den private sektor kaldes ”churn” og dækker over, hvorfor kunderne forlader butikken.

På baggrund af en undersøgelse af, hvad det er for faktorer der fører til kundernes farvel, hjælper vi vores kunder med at opsætte indikatorprogrammer som betyder, at virksomhederne kan gøre en ekstra indsats for at holde på de kunder, der er mest i risikozonen. Oversat til de faglige organisationer kan det for eksempel være:

  • Medlemmet føler ikke en stærk tilknytning til sin fagforening eller har en konkret bekymring eller holdning (holdningsvariabel)

  • Medlemmet arbejder på en arbejdsplads uden TR og/eller med en lav organiseringsgrad (baggrundsvariabel)

  • Medlemmet har ikke været i kontakt med en repræsentant for den faglige organisation i lang tid (adfærdsvariabel)

Vi opstiller typisk et indikatorprogram med 8-12 indikatorer, der giver en balance mellem indsigt og muligheden for at handle. Indikatorerne applikeres på den samlede medlemsbase, og den gruppe af medlemmer der identificeres med den største risiko for udmeldelse kontaktes. Det kan være med et konkret tilbud, men ofte vil en henvendelse hvor medlemmet oplever at organisationen interesserer sig for personen og hvor eventuelle bekymringer kan imødekommes, være nok til at modvirke udmeldelsen.

Opdag udmeldelserne, før de sker

Mens du læser disse linjer, overvejer mellem hvert tredje og fjerde fagforeningsmedlem at melde sig ud. Hvis alle dem, der har overvejelsen gjorde alvor af den, ville det trække tæppet væk under den danske fagbevægelse. Heldigvis går det ikke så galt. Ikke på én gang, i hvert fald. Men medlemsnedgangen er reel, og alt for ofte er det først når medlemmet har taget beslutningen og melder sig ud, at det tvivlende medlem bliver identificeret. Så er det som regel for sent.

Vi beskriver i dette whitepaper, hvordan man som faglig organisation kan udpege de medlemmer, der overvejer udmeldelsen, før det sker. Vi giver også indblik i nogle af de værktøjer, man kan bruge for at holde på ”tvivlerne”. Det handler om analytiske indsigter, men lige så meget om at engagere sin organisation og turde lytte til de signaler, medlemmerne sender.

Forandring gennem forankring

I sidste ende skal en undersøgelses kvalitet ikke bedømmes på det statistiske fundament men på den forandring, den skaber:

  • Bliver der skabt en afklaring som betyder, at der kan foretages konkrete ændringer på konkrete områder?

  • Får organisationens politikere et bedre grundlag for at træffe vigtige men svære beslutninger?

  • Får dem, der har den direkte medlemskontakt i afdelinger og helt ude på arbejdspladserne et bedre grundlag for at møde medlemmerne? Får det næste medlem som henvender sig et bedre tilbud?

Vores lange erfaring med projekter i faglige organisationer fortæller os, at den nødvendige forankring ikke nødvendigvis kommer af en skriftlig rapport. Derfor tilbyder vi altid vores kunder at være en del af forankringen og forandringsprocesserne så længe, det er relevant i organisationen. Det kan for eksempel ske ved:

  • Visualiseringer og mangfoldiggørelse af resultater, så de kan anvendes på tværs af organisationen – fx ved hjælp af dashboards.

  • Forankringsworkshops, hvor resultaterne diskuteres, fortolkes og prioriteres hos dem, der skal arbejde videre med dem.

  • Deltagelse i/sparringspartner for udviklings- og innovationsprojekter, for eksempel i udviklingen og tilpasningen af nye medlemstilbud

  • Lokal forankring, hvor vi supporterer, coacher og uddanner lokale ambassadører

Wilke arbejder sammen med partnere i forhold til faglige organisationer

 Se vores spændende cases på arbejdsmarkedet

Ved at lave denne undersøgelse har Dansk Erhverv Digital hver måned en rapport til sine medlemmer, hvor de får et overblik over E-handlens udvikling inden for diverse kategorier i forhold til; forbrug, antal handler, gennemsnitsprisen på onlinekøb i pågældende måned, aktuelle E-handelstemaer for pågældende måned, mm.

Læs hele casen her

Vi brød serviceoplevelsen, i HK’s største touchpoints, ned i dele og trackede medlemmernes oplevelse af at blive serviceret heri. HK fik på den måde data, der kontinuerligt beskrev medlemsoplevelsen, og som kan rapporteres i alle led i organisationen. Samtidig fik HK mulighed for at bruge personlige triggere, der kunne aktivere den relevante teamleder, når et touchpoint krævede en særlig indsats.

Læs hele casen her

Vi arbejder sammen med mange forskellige organisationer og virksomheder - her er nogle af dem!

Hør hvordan vi kan hjælpe dig.

Vi løser mange projekter indenfor politik og arbejdsmarked. Hele teamet er også klar til at løse dit.

Forrige
Forrige

Medier

Næste
Næste

Public