Finans

Vi har hjulpet mange store virksomheder både nationalt og internationalt med at opnå øget forståelse for deres kunder, segmentere markedet og identificere nye forretningsmuligheder.

Produkterne er (næsten) ens, men kunderne forskellige. Dét giver nye muligheder!

Kerneproduktet i den finansielle sektor, hvad enten du er en bank, et pensionsselskab, et forsikringsselskab eller en investeringsplatform, minder i høj grad om hinanden – eller sådan opfattes de i hvert fald ofte er kunderne. Derfor er det ’indpakningen’ der kan skabe den ekstra værdi for kunderne. Kampen om kunderne drejer sig derfor om løbende at kunne udvikle, pakketere og levere tilpassede løsninger. Af samme grund er det afgørende at have en forståelse for dine kunder – og potentielle kunders, behov. 

I Wilke arbejder vi ud fra en tilgang, som vi kalder jobs-to-be-done, som handler om at identificere hvilke funktionelle, sociale og emotionelle behov som kunderne har. På den måde kan vi fastlægge, hvilke mulighedsrum som eksisterer i markedet, eller områder du som virksomhed med fordel kan tappe ind i.  

Det kunne f.eks. være at forstå, hvilke behov dine kunder har i forskellige livsfaser, hvordan du som virksomhed kan forbedre kundeoplevelse – både generelt men også i unikke touchpoints, eller hvordan du kan udvikle og målrette produkter til specifikke målgrupper. 

Som bank kunne det f.eks. være relevant at forstå, hvilke behov kunderne har i forskellige livsfaser, så du kan klæde din rådgivere bedre på. Som forsikringsselskab er det relevant at forstå, hvilke udfordringer en forsikring kan løse, f.eks. for en familie, og hvordan I kan tilrette jeres kommunikation ud fra de behov. Arbejder du for et pensionsselskab, handler det om at forstå hvordan du aktiverer dine kunder/medlemmer. Forstår de din kommunikation, ved de hvad pension er og hvad de skal forholde sig til? 

Nogle kunder ønsker ”low touch” oplevelser og enkle automatiserede selvbetjeningsløsninger, mens andre foretrækker ”high touch” oplevelser med dedikeret personlig rådgivning. Men de fleste foretrækker kombinationer, som passer til deres behov i forskellige købssituationer og livsfaser. 

Konkurrencekraft i den finansielle sektor er derfor betinget af stor og løbende indsigt i kundernes behov, holdninger og adfærd. Og evnen til at omsætte denne til klare segmentstrategier, unikke koncepter og effektive go-to-market planer. 

Vil du have inspiration? Vi har samlet et par cases nedenfor og du er også altid velkommen til at kontakte os.  

WakeUp med Sydbank

Wilke har sammen med Sydbank gennemført et større projekt om livsfasesegmenter. Projektets fokus var at få et større udefra-ind perspektiv og at få udfyldt livsfaserne med konkrete behov, pains og mulighedsrum. Sydbank ønskede at få en større forståelse for kundernes finansielle modenhed, deres oplevelser og opfattelser, samt behov for guidance til en bedre samlet afdækning af kundernes udfordringer i livet i forhold til bank. Et omfangsrigt kvalitativt og kvantitativt arbejde blev sat i værk med mange iterationer og et indsigtsarbejde der fik en dybere påvirkning på Sydbanks arbejde end først antaget. 

 

Hvis du drømmer om en mere engagerende dialog i arbejdet med dine kunder, en større kundeforståelse i blandt dine kollegaer og at få et inspirerende oplæg, så skal du med, når Områdedirektør Søren Hansen Reumert fra Sydbank lukker op for godteposen og deler en inspirerende historie om, hvordan indsigtsarbejdet gav næring til et nyt perspektiv og en ny måde at tænke og arbejde på for ham i hans dialog med kunder og kollegaer.

I finanssektoren arbejder vi sammen
med adskillige partnere - her er nogle af dem!

Indsigter om danskernes pensionsopsparing

Arbejder du med pensionsprodukter, så har vi lavet en undersøgelse om danskernes forhold til pension og opsparing generelt. Kun halvdelen af danskerne sparer op til pension ved siden af deres arbejdsmarkedspension, heraf er det særligt de helt unge der ikke sparer op til pension ved siden af deres arbejdsmarkedspension. Lidt foruroligende angiver flere, de ikke sparer op til pension, grundet manglende viden om deres muligheder eller at det ganske enkelt er for uoverskueligt at komme i gang. 

Hvis du vil læse mere om hvordan danskerne sparer op til deres pension, så download rapporten “Indsigter om danskernes pensionsopsparing”. 

 Se vores spændende cases i finanssektoren

Undersøgelsen for Sydbank skulle bl.a. være med til at kortlægge, hvornår forholdet til penge starter og ændrer sig samt hvorfor. Indsigterne fra studiet skulle anvendes til en større positioneringsindsats, men har siden ændret sig til, at Sydbank har operationaliseret på tværs af organisationen og været med til at styrke kunderelationen helt ned på bankrådgiver-niveau og op på strategisk niveau.

Læs hele casen her

Handelsbanken fik vigtig viden om, hvad der betyder noget ved skift af bank. Denne viden kan både bruges til at designe hjemmesiden, men også til andre markedsførings- og kommunikationsindsatser. Derudover rangerede vi det mest værdifulde og vigtigste indhold, der skulle kommunikeres på hjemmesiden.

Læs hele casen her

Tryg står tilbage med en dybere forståelse og indsigt om deres kunder. Studiet har givet dem et nyt perspektiv på behov såvel som hvilken rolle Tryg kan og bør spille i hverdagen. Tryg er i særdeleshed lykkes med at tage en udefra-ind tilgang med dette studie, hvilket har resulteret i en klarlægning af nye mulighedsrum og forretningsideer – endda med kendskab til hvor attraktive kunderne synes hvert enkelt er.

WakeUp med Tryg

Vil du lære, hvordan du kan identificere og udnytte mulighedsrum gennem en dybere forståelse af dine kunders pains og behov? Vi har hjulpet Tryg i et stort kvalitativt studie af kundernes pains og behov i hverdagen. Outcome er en identifikation af en række nye mulighedsrum, som alle tager afsæt i kundeindsigter. Studiet er gennemført med en eksplorativ kvalitativ tilgang, hvor vi har hjulpet Tryg til en dybere forståelse af målgrupperne, og hvad der betyder noget for dem i forskellige situationer, livsfaser m.m. De nye mulighedsrum har vi efterfølgende bedt kunderne om at rangere efter attraktivitet, så Tryg i dag i langt højere grad kan prioritere deres innovationsindsatser ud fra hvor meget værdi de skaber. 

Se vores WakeUp her!  

Hør hvordan vi kan hjælpe dig!

Christian og resten af vores finansteam er klar til at løse dit næste projekt!

Forrige
Forrige

Energi

Næste
Næste

Retail og E-commerce