Børn er vejen til dine kunders pengepung

 
 

Når du har læst denne blog, har du fået svar på:

1 (3).png

Hvor mange procent, der er villige til at betale mere for dagligvare pga. deres børn

2 (2).png

Hvorfor du skal fortælle om din yndlings Disney-film, når du inddrager børn i undersøgelser

3 (1).png

Hvordan børn influerer beslutningsprocesser i familien.

 

Når forældre fravælger dine produkter og services, er det ikke nødvendigvis fordi, at de ikke kan lide det. En undersøgelse lavet af Wilke i 2019 viser, at børns behov og ønsker har stor indflydelse på børnefamiliers til- og fravalg.

 

Børns indflydelse eksisterer i mange forskellige niveauer og kan inddeles i tre kategorier:

BESLUTNINGSTAGERE

Når børn selv køber produkter eller services for deres egne penge. Denne indflydelse er den mindste dominerende blandt de 0-12-årige, men stiger med alderen. De køber, f.eks. legetøj, slik og snacks og tøj for egne penge.

INFLUENTER

Når børn bliver taget med i beslutningsprocessen, og de bliver spurgt direkte til deres ønsker. F.eks. bliver børn spurgt ind til, hvilke fødevarer, der skal i madpakken, hvilken feriedestination, der skal vælges og hvilken streamingtjeneste familien skal have.

TILSKUERE

Når børns ønsker og behov indirekte indtænkes. Det kan omhandle til- og fravalg af f.eks. bygge- og plantemarkeder eller supermarkeder pga. deres (manglende) aktiviteter til børn.

Ofte overser virksomheder som primært designer produkter og services til vokne både børn som influentere og tilskuere. Men børn er en sekundær målgruppe, der skal indtænkes, hvis du vil være med i kampen om forældrenes opmærksomhed.

 
Influenter.png
 

BØRN FÅR FORÆLDRES PENGEPUNG OP AD LOMMEN

Forældre er villige til at betale ekstra for at tilfredsstille de små engle/djævle.  

I en undersøgelse lavet af Wilke i juli 2019, fandt vi, at:

75.png

PROCENT

af forældrene er villige til at betale mere for fødevarer, for at tilfredsstille børnenes ønsker og behov

75.png

PROCENT

af forældrene er villige til at betale mere for feriedestinationen for at tilfredsstille børnenes ønsker og behov

49.png

PROCENT

af forældrene er villige til at betale mere for streamingtjenester for at tilfredsstille børnenes ønsker og behov

46.png

PROCENT

af forældrene er villige til at betale mere for varerne for at tilfredsstille børnenes ønsker og behov om valg af supermarked

27.png

PROCENT

Af forældrene er villige til at betale mere for et forsikringsselskab for at tilfredsstille børnenes ønsker og behov

15.png

PROCENT

af forældrene er villige til at betale mere for en bank for at tilfredsstille børnenes ønsker og behov

Børns direkte og indirekte indflydelse spænder altså vidt. Spørgsmålet er blot, hvordan du så bedst inddrage disse skøre krøllede hjernes ønsker i din forretningsudvikling?

 

TIPS OG TRICKS

Hvad skal du vide om børn, hvis du vil bruge dem som respondenter?

hjerne.png

BØRN FØDES MED EN HULEMANDSHJERNE

De er styret af impulser og kodet til at overleve. Deres værste frygt, er at blive udstødt af gruppen. Dit vigtigste fokus bør derfor være, at skabe en tryg relation, når du inddrager børnene som respondenter.

HOW TO

Brug børnenes navne, sæt dig på jorden med dem, fortæl også hvilken Disney-film, der er din yndlings og leg med.

 
krudt2.png

BØRN HAR KRUDT I RØVEN

Du skal ikke forvente at få svar på hele dit overfyldte A4-ark med spørgsmål. Undersøgelserne med børn skal være ’short and sweet’. Og du kommer på benhårdt arbejde, for at holde deres fokus.

HOW TO

Brug kropslige tegn og bed børnene om eksempelvis at pege på deres hjerne, når de skal tænke (og det gælder også dig!). Indlæg korte pauser med fysisk aktivitet som stopdans, og husk at skifte mellem individuelle og gruppeaktiviteter.

flere.png

BØRN VIL ALTID HAVE ‘STØRST’ OG ‘FLEST’

Din spørgeteknik kommer på overarbejde, for børn har svært ved at besvare hvorfor-spørgsmål. Hvis de kan, vil de forsøge at ramme det svar de tror, du gerne vil høre.

HOW TO

Brug komparative produkter, og spørg ind til, hvad der er godt/dårligt ved begge. Gør børnenes svar taktile, ved at bede dem placere produkter i hierarki, og få dem til at vise dig, hvad der er ”sjovt, grimt, sejt, ulækkert”.

 
 

GET IN TOUCH WITH OUR EXPERTS

 
 
Emma Munk