CASE

TV3 fik konkrete input til udviklingen af Robinson-konceptet og styrkede programmet overfor kernemålgruppen

TV3

Robinson Ekspeditionen er hele reality-genrens moder i Danmark, og var fra lanceringen i 1998 og op gennem 0’erne ét af TV3s absolutte flagskibe indenfor egenproduceret indhold.

På trods af løbende udvikling med stadigt mere komplicerede udfordringer, placeringer af ”muldvarpe”, malaj-angreb m.v. oplevede TV3 i slutningen af 0’erne og i begyndelsen af 10’erne faldende seertal og faldende shares.

Færre og færre danskere fulgte således ekspeditionerne og danskerne brugte en stadig mindre del af deres mandag aften på at følge programserien.

Efter at have holdt pause i programserien i 2012 stod Tv3 i foråret 2013 foran beslutningen om at skulle genoptage Robinson og TV3s programledelse og redaktion bag programrækken havde brug for svar på spørgsmålet: Vil tv-seerne være positivt indstillet på at genoptage sening af Robinson Ekspeditionen og hvis ja, hvilke justeringer i form og indhold skulle finde sted?

Foto: Tv3

Casen kort fortalt

Udfordringen

Er Robinson Ekspeditionen stadig interessant som tv-program i 2013, og hvis ja, hvordan udvikles konceptet, således at TV3’s konkurrenceevne mandag aften styrkes?

Indsatsen

Kvalitativ koncept-test designet rundt om temaet ”Den Ultimative Robinson-ekspedition”.

Innovation af formatet bl.a. baseret på velfungerende programelementer og –udtryk fra såvel ældre som nyere ekspeditioner. Derudover blev konkrete udviklingsformater testet.

Resultaterne

Beslutningsgrundlag for igangsætning af Robinson Ekspeditionen 2013

Konkrete input til udvikling af konceptet

Styrkelse af Robinson Ekspeditionen overfor TV3s kernemålgruppe

En gennemsnitlig stigning i seertal på 8% og en stigning på over 16% i gennemsnitlig share-of-viewing

Robinson-ekspeditionen er én af TV3s største egen-produktioner, og programrækken er forbundet med betydelige økonomiske investeringer og ressourcemæssige forpligtelser. Det var derfor væsentligt at vi var helt skarpe på at programrækken skulle fungere fra start, hvis vi skulle køre en runde mere, og at vi kunne genfinde den fascination, der skal genskabe vores kontrakt med TV3s seere mandag aften, hvor konkurrencen er høj. Undersøgelsen og samarbejdet med Wilke gjorde det nemmere at tage de rigtige beslutninger, og vi er meget tilfredse med programmernes performance.

Morten Mogensen, Programdirektør, TV3

Vil du vide mere?

Kontakt os på tlf. 70 10 20 80 eller skriv til hej@wilke.dk