CASE

Identifikation af brandstyrker, forbrugsmønstre og muligheder for positionering inden revitalisering af ODENSE brandet på det skandinaviske marked

Odense Marcipan

Odense Marcipan ønskede at få aktuel og pålidelig indsigt i marcipan-kategorien på det skandinaviske detailmarked. Målet var at hjælpe Odense Marcipan med at revitalisere sit brand i Skandinavien.

Brand vs. kategori

Odense Marcipan havde behov for at vækste brandet (Odense), frem for kategorien (marcipan).

Odense Marcipan er et anerkendt og respekteret marcipan-brand i Skandinavien. Virksomheden skal ses som markedsleder i Danmark og en af hovedaktørerne i både Sverige og Norge. Men Odense Marcipan driver mere kategorien end brandet - specielt udenfor juletid.

Derfor ønskede Odense Marcipan at løfte sin position ved at opnå indsigter og viden, der kan vækste brandet (Odense) frem for kategorien (marcipan) til nye niveauer.

Den aktuelle udfordring bestod således både i at analysere, hvordan skandinaviske forbrugere forholder sig til kategorien og samtidig se på, hvordan Odense Marcipan som brand performer.

Brand vs. private label

Konkurrencen mellem brands og private labels i detailhandlen er stærkt stigende. Det resulterer i at brands har behov for at positionere sig endnu stærkere og dermed skaber differentiering til private label.

Odense Marcipan ønskede netop at kunne navigere bedst muligt i denne markedssituation og havde derfor behov for præcis den viden og indsigt, der skal til, for at styrke og udvikle sin position yderligere.

Casen kort fortalt

Udfordringen

Odense Marcipan havde behov for at revitalisere sit brand i Skandinavien

Indsatsen

Vidtgående kvantitative spørgeskemaer på tre markeder: det danske, det svenske og det norske.

Dybdegående business-to-business interviews med bagere for at nå frem til en dybere forståelse for, hvordan Odense Marcipan bedst udvider sin brandingposition.

Resultaterne

Afdækning af skandinavernes perception, forbrugsmønstre og præferencer i marcipan-kategorien.

Idenfikation af brandstyrken for Odense Marcipan og konkurrenter

Fastlæggelse af indgangen til styrket brandpositionering og sortimentsstrategi på det skandinaviske marked og give Odense Marcipan rammer for at udvikle sig i kategorien og styrke sit brand.

Analysen har skabt et solidt fundament for Odense Marcipans forståelse af marcipan-markedet i Danmark, Sverige og Norge. Den har givet tungtvejende indsigt i markedet og er afsættet til ODENSEs yderligere udvikling og brandets fremtidige strategi i Skandinavien.

Gitte Elkær Bruun, marketingchef, Odense Marcipan

Vil du vide mere?

Kontakt os på tlf. 70 10 20 80 eller skriv til hej@wilke.dk