CASE

Udformning af loyalitetsprogrammet CPH Advantage vha. online conjoint-undersøgelser hvor forskellige fordele blev testet mod hinanden

Københavns Lufthavne

Med sine 22 mio. rejsende om året er Københavns Lufthavne ikke alene et centralt skandinavisk trafikknudepunkt. Copenhagen Airport Shopping Center er samtidig landets største shoppingcenter målt på omsætning.

Konkurrencen

Copenhagen Airport Shopping Center's konkurrenter er både forretningerne i København City, shoppingcentre i andre lufthavne og forretningerne på de rejsendes destinationer.
Et stærkt positioneret shoppingcenter er et væsentligt element i Københavns Lufthavnes vision om, at være verdens bedste lufthavn. Det er også en forudsætning for, at bevare rollen som knudepunkt for flytrafikken ind og ud af Skandinavien.

Københavns Luftehavne ønskede at teste nyt fordelsprogram

Københavns Lufthavne ønskede at udvikle et fordelsprogram for de rejsende, hvor shoppingoplevelse og adgang til unikke services i lufthavnen kombineres med besparelser og gode tilbud. Udfordringen var at udvikle et koncept for fordelsprogrammet, som gav de rejsende merværdi og samtidig gav meromsætning til Copenhagen Airport Shopping Center.

Fri WiFi viste sig at være en essentiel faktor

Undersøgelsen viste, at fri adgang til WiFi i Københavns Lufthavn for de rejsende er en altafgørende faktor for et fordelsprogram. Derudover indførtes bonus i TaxFree, rabat på parkering, adgang til lounge med rabat og rabatter og fordele hos Københavns Lufthavnes samarbejdspartnere.

Som et resultat af Wilkes samarbejde med Københavns Lufthavne, blev fordelprogrammet Copenhagen Advantage født. Det forventes at resultere i en signifikant meromsætning for Copenhagen Airport Shopping Center.

 

Casen kort fortalt

Udfordringen

Hvordan får Københavns Lufthavne skabt loyalitet blandt de rejsende?

Hvordan skal shoppingcentret positioneres så der knyttes en tættere relation til de rejsende.

Hvordan øges omsætningen i lufthavnens butikker.

Indsatsen

Wilke gennemførte en online spørgeskemaundersøgelse (CAWI), med personer der har rejst igennem Københavns Lufthavne.

Spørgeskemaundersøgelsen var udformet som en conjoint analyse, hvor forskellige parametre af et nyt fordelsprogram blev testet imod hinanden.

Resultaterne

Estimering af meromsætningen i Copenhagen Airport Shopping Center, ved at implementere et fordelsprogram for loyale kunder.

Identifikation af de rejsendes oplevelser af de vigtigste elementer for et fordelsprogram.

Analysen har bekræftet bæredygtigheden af hele ideen omkring et fordelsprogram. Den har været afgørende i beslutningerne omkring indhold og udformning.

Nina Langkilde, Innovation Manager, Københavns Lufthavne A/S

Vil du vide mere?

Kontakt os på tlf. 70 10 20 80 eller skriv til hej@wilke.dk