CASE

Ny kampagne skal øge både energibesparelser og bundlinje hos danske landmænd

Energibureauet

9 ud af 10 landmænd kan høste energibesparelser på bundlinjen for op i mod næsten 200 mio. DKK ved at skrifte til energirigtig belysning og ventilation. Det skal en ny kampagne hjælpe dem med.

Energibureauet skal få landbruget til at høste energibesparelser

I efteråret 2017 blev kampagnen Energihøsten lanceret, med det formål at fremme energibesparelserne i den danske landbrugssektor.

Energibureauet, der udgøres af Nordlid, Viegaand Maagøe og Wilke, har skabt kampagnen på baggrund af mange års indsigt og erfaring indenfor energispareområdet. Opgaven løses for Energistyrelsen, der for første gang målretter en kampagne mod landbruget. Målsætningen er energibesparelser op imod 200 millioner kroner på bundlinjen.

Kampagnen har til formål at aktivere samarbejdspartnere, og skal altså hjælpe de danske landmænd med at gøre det hurtigere og mere effektivt at overgå til de nye mere energibesparende løsninger inden for bl.a. belysning og ventilation.

Landmændene vil blive mødt af videoer, cases, gode råd og fakta fra deres lokale konsulenter, samarbejdspartnere og organisationer igennem kampagnen – både som en del af den dialog de allerede har med deres samarbejdspartnere og digitalt og i medier.

”Vi tror på, at de lokale netværk, landbrugskonsulenterne og landmændene selv er de bedste talerør for både at skabe opmærksomhed omkring energibesparelser men også rent faktisk udføre dem. Der er jo potentielt mange penge at spare. Derfor skulle det kreative koncept i kampagnen kredse om landmandens eget univers og interessenter,” siger Jan Køhler, Direktør for Strategi, Kreativitet og Innovation i Nordlid.

Indsigt og erfaring danner grobund for den gode kampagne

Wilke har i mange år løst opgaver indenfor energisektoren, og baggrund af erfaringer og resultater fra disse projekter, har vi bl.a. bistået med kyndig viden og indsigt til kampagnens udformning.

Både før og under kampagnen vil vi desuden analysere og måle effekterne i landbruget. Målingerne giver ny viden og læring, som fremtidige kampagner kan stå på skuldrene af, når de skal rulles afsted. 

 ”Landmændene er allerede godt i gang og er en velorganiseret branche med store potentialer. Det er vores indtryk, at de sætter stor pris på at blive hørt og inddraget, så vi forventer at se nogle slagkraftige resultater,” siger Søren Pedersen, Business Development Director i Wilke.

 Alt dette kan vi fortælle meget mere om i udgangen af 2017, hvor de danske landmænd forhåbentlig har sparet en masse Co2 og samtidig opnået en positiv stigning på bundlinjen. 

“Landmændene er allerede godt i gang og er en velorganiseret branche med store potentialer. Det er vores indtryk, at de sætter stor pris på at blive hørt og inddraget, så vi forventer at se nogle slagkraftige resultater,”

Søren Pedersen, Business Development Director i Wilke

Vil du vide mere?

Kontakt os på tlf. 70 10 20 80 eller skriv til hej@wilke.dk