CASE

Brug af eye tracking og personlige interview til test af magasinforsider styrkede både proces og effektivitet hos Aller

Aller Media

Med en bred portefølje af magasiner er det vigtigt for Aller at deres budskabet bliver kommunikeret bedst muligt. Eye tracking analyser fra Wilke hjalp med at opstille retningslinjer for bl.a. illustrationer, baggrunde og placering.

I dag testes det meste redaktionelle indhold med eksisterende metoder. Det kan være en stor udfordring at formidle det redaktionelle indhold på forsiderne så de forskellige læsersegmenter ser rubrikkerne blandt alle de emotionelle elementer, grafiske symboler og udtryk som bliver kommunikeret på forsiderne, og som opfattes forskelligt fra magasin til magasin og blandt de forskellige læsersegmenter.

På forsiderne er det vigtigt  at kunne kommunikere forsiderubrikkernes indhold effektivt visuelt samtidig med  at indholdet er appellerer er troværdigt , nærværende og relevant. Det er vigtigt at både den emotionelle og rationelle side af budskabet  kommer tydeligt igennem. Derfor er det altafgørende at forstå hvordan det visuelle kan optimeres uden at miste bladets overordnede udtryk og stemning.

 

Casen kort fortalt

Udfordringen

Hvordan sikrer Aller Media at forsiderne appellerer til læserne?

Indsatsen

Aller Media valgte i samarbejde med Wilke at bruge eye tracking som analysemetode, for at måle om deres forsider er effektive til at kommunikere visuelt.

Testen blev gennemført med personlige interviews i et testcenter, med et standardiseret set-up og et webbaseret spørgeskema, som sikrer sammenlignelighed og benchmarking.

Testen kan anvendes på alle typer materialer, fra mock-up til færdigt produceret materiale, og på tværs af alle medier - annoncer, plakater, web, displays, emballager m.v.

Resultaterne

Med analysen lykkedes det Wilke og Aller at opstille guidelines for:

  • Brug af illustration, beskæring og baggrunde
  • Hvordan redaktionelle enheder prioriteres på forsiden
  • Placering af rubrikker og antal rubrikker
  • Størrelse og kontrast på teksttyper
  • Forsidedesign når magasinet folieres

Wilke har leveret værdifuld indsigt i hvordan læserne ser på vores forsider og hvordan vi visuelt kan arbejde med at gøre vores forsider mere effektive.

Jane Reeve, Analysechef hos Aller Media

Vil du vide mere?

Kontakt os på tlf. 70 10 20 80 eller skriv til hej@wilke.dk